Opis zajęć rytmiki z elementami muzykoterapii prowadzonej w ramach projektu „Wałbrzyskie Maluchy II”

Rola muzyki w procesie wychowawczym dziecka ma ogromne znaczenie. Pozwala ona m.in. na wyrażanie siebie, nawiązywanie kontaktu z innymi i rozwija emocjonalnie. Dzięki muzyce możemy rozwijać świadomość własnego ciała, uczyć koncentracji, ćwiczyć pamięć i wyobraźnię. Dzieci mające okazję do słuchania różnorodnej muzyki od najwcześniejszych lat, stają się wrażliwsze nie tylko pod względem muzycznym, ale również emocjonalnym czy społecznym.

Jak wiadomo w żłobku przebywają dzieci do lat trzech i do tego wieku należy dostosować wszelkie formy edukacji wczesnej. Zajęcia rytmiki są tego najlepszym przykładem- Małe dzieci nie są w stanie śpiewać, powtarzać zasłuchanego rytmu i grać na instrumentach- ich zainteresowanie w tym względzie kończy się na uderzaniu palcami lub piąstkami w klawisze instrumentu (np. Keyboardu). Również instrumenty perkusyjne traktują częściej jako grzechotki a nie źródło dźwięku i co za tym idzie instrumentu na którym można wybijać jakiś rytm. Dlatego ten etap edukacji wczesnej postanowiłem za pomocą metody dr.Macieja Kieryła wzbogacić o elementy Muzykoterapii

Muzykoterapia dziecięca- dziedzina posługująca się muzyką lub jej elementami w celu przywracania zdrowia lub poprawy funkcjonowania. Przybiera ona najczęściej formę aktywną, co ma swoje uzasadnienie we właściwościach psychofizycznych dziecka. Ekspresja muzyczna przez gest, śpiew, ruch jest bardzo bliska dziecku, ponieważ stanowi naturalny element jego życiowej aktywności.

Zajęcia z rytmiki i muzykoterapii mogą przybierać różne formy i metody.

Jedną z nich jest schemat Mobilnej Rekreacji Muzycznej, stworzony przez w/w dr Macieja Kieryła. Elementy tej właśnie metody postanowiłem wykorzystać w pracy z naszymi Maluchami.

Według autora w tej metodzie wykorzystujemy niekonwencjonalne źródła dźwięku związane z ciałem (klaskanie, tupanie, gwizdanie itp.), wzmacniamy działania muzyki o ćwiczenia rytmiczne, ruchowe, oddechowe, wyobrażeniowe, relaksacyjne i perkusyjne.

W całym tym procesie bardzo ważny jest dobór rodzaju muzyki wykonywanej przez prowadzącego lub odtwarzanej podczas zajęć. W/g moich doświadczeń muzyka taka musi być starannie dobrana do sytuacji i wieku dziecka.

Również piosenki dziecięce powinny odpowiadać tym założeniom- łagodna i nieskomplikowana linia melodyczna oraz prosty tekst pomogą maluchom na swobodne słuchanie i zachęci je do uczestnictwa w zajęciach oraz odkrywania nowych rodzajów dźwięku i rytmu.

Czas prowadzenia zajęć musi być dostosowany do możliwości słuchania i odbioru muzyki- u dzieci w tym wieku ( 10-20 min.) więc będę stosować w całym procesie nauki częste zmiany rodzaju odtwarzanej i wykonywanej muzyki oraz różnicować zadania dla maluchów według ich aktualnego nastroju.

 Wiktor Wawrzkowicz